Neticaret'in üreticisi Eçözüm Bilgi Teknolojileri A.Ş. Visa Avrupa ‘ya kayıtlı tescilli temsilcidir.
Google E-ticaret Sitelerinden Ne İstiyor ? Google E-ticaret Sitelerinden Ne İstiyor ?
google ofis içi

E-ticaret siteleri için en önemli ve en çok geri dönüşüm oranı olan gelir kaynağı çalışması arama motoru optimizasyonu yani SEO. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de ise en çok kullanılan arama motoru Google. Peki Google e-ticaret sitelerinden ne istiyor ? Hangi çalışmaların yapılması gerekiyor ? Arama motoru Google sayesinde satışlar nasıl arttırılır ? İşte bütün bu soruların cevabını e-ticaret ve SEO uzmanlarımız cevaplıyor.

Soru 1: Google E-ticaret Sitelerinden Ne İstiyor ?

SEO Uzmanı: Aslında çok genellenmiş ama cevabı bir o kadar da basit olan bir soru bu. Google'un istediği şey siteniz ile ilgilenmeniz. Kullanıcılara en doğru bilgiyi vermeniz. Kendinizi tanıtmanız. Sitenizin tasarımından tutunda en ince ayrıntısına kadar kendinize özgü ürün açıklamaları yazmanız. Sitenizden ürün alma potansiyeli olan kullanıcıların yerine kendinizi koymanız. Google'un e-ticaret sitelerinden istediği şeyler bunlar.

Soru 2: Aslında pek açıklayıcı bir cevap olduğunu düşünmüyoruz bunun. Sitenizle ilgilenmeniz derken neden bahsediyorsunuz ? Bir örnekle bunu açıklayabilir misiniz ?

SEO Uzmanı: E-ticaret sitelerinin yapmış olduğu en büyük hatayı hatta yaklaşık %75'lik bir kısmın yaptığı hataları sizlere söylemek istiyorum. Online satış yapabilmek için internet sitesi açılıyor. Ardından ürünler ekleniyor ama hiç bir kurala uyulmuyor. Sosyal paylaşım sitelerinde açılmış sayfaları mevcut değil. Ürün listeleme ya da karşılaştırma sitelerinde yer alınmıyor. Başta arama motorlarında olmak üzere sektör bazlı sitelerde tanıtım çalışmaları yapılmıyor. Sitenin açılma sebebi ürün satışı yapabilmek ama bir süre sonra ilgilenilmediği için maalesef kurumsal bir site olarak kalıyor. Haftada bir satış olunca mutlu olan e-ticaret siteleri biliyorum. Halbuki gerekli çalışmalar yapılsa haftada bir olan o sayı 100'ün üzerine kolaylıkla çıkıyor ki onları da gözlüyoruz.

Soru 3: Sizlerden örnek istemiştik aslında. Yani yapılması gereken çalışmalardan bir tanesi hakkında bilgi verebilir misiniz ?

SEO Uzmanı: Aslında biraz önceki cevabımda sizlere yapılması gereken çalışmaların tamamını üstünü kapalı bir şekilde anlattım. Ancak dediğiniz gibi örnek vermedim. E-ticaret sitelerinde kesinlikle yapılması gereken ancak bir çok sitenin uymadığı bir çalışmadan bahsetmek istiyorum. Ürün sayfalarında yapılması gereken SEO çalışmalarından. İşletme sahipleri ürünlerini eklerken başta meta taglar olmak üzere, resimler, ürün açıklamaları, ürün detayları ve diğer ayrıntıları özenli bir şekilde oluşturmalıdırlar. Aslında bu konuyu daha önce bir makalede detaylı bir şekilde anlatmıştım. E-ticaret Ürün Sayfalarında SEO konu başlıklı makalemi paylaşabilirsiniz burada.

İlgili makale kısa bir süre incelenir. 

seo çalışmaları

Soru 4: Makalenizi incelediğimde "Google artık meta keywords alanlarını önemsememektedir!" diye bir not düşmüşsünüz. Diğer bütün anlattıklarınız mantıklı ve yapılması gereken çalışmalar gibi görünüyor. Ama neden meta keywords kullanılmıyor artık ?

SEO Uzmanı: Google bunun açıklamasını yaptı. Artık dikkate alınmayacak bir alan olduğunu söyledi. Bununla birlikte kullanıcılara ürün içerisinde bulunan cümlelerden meta title ve meta description alanlarını arama yapan kullanıcılara da göstereceğini söyledi.

Soru 5: Konum dışında olduğu için yani tam olarak sektörümden dolayı takip edemediğim için sanırım ben noktayı kaçırmışım. Peki ürün sayfalarında yapılması gereken olarak anlattığınız bu çalışmaların, sitenin geneline bakarsak SEO'ya yüzde kaç etkisi bulunmaktadır ?

SEO Uzmanı: Oldukça güzel bir soru ama vereceğim yüzde sadece benim düşüncemdir. yapılan çalışma oranına göre bu yüzde değişmektedir. Eğer sizler tüm ürün sayfalarınızda anlatmış olduğum SEO çalışmalarını yaparsanız %50'nin üzerinde bir katkısı olacağını söylebilirim.

Soru 6: Bu konun üzerine düşülmesi gerektiğini tekrar hatırlatalım o zaman e-ticaret site sahiplerine. Anladığım kadarı ile sizler için e-ticaret sitelerinde yapılması gereken en önemli çalışmaları E-ticaret Ürün Sayfalarında SEO başlıklı makalenizde anlatmışsınız. Peki ikinci sırada neler yer alıyor ?

SEO Uzmanı: Bir çok SEO uzmanı için bu sıralamalar değişebilir ama 1000'in üzerinde e-ticaret sitesinde gözlemlediğim üzere en önemli çalışma ürün sayfaları. İkinci olarak ise sosyal medya özellikle sosyal paylaşım sitelerinde yapılan çalışmaları verebilirim. Sizler nedir bu paylaşımlar diye sormadan hemen cevabını vereyim. bütün sosyal paylaşım sitelerinden siteniz için hesaplar açın. her gün ürünlerinizi görselleri, linkleri ve hashtagleri ile birlikte bu sayfalarda paylaşarak takipçi ve beğeni sayılarınızı arttırın. Bu sayede çok daha fazla kullanıcıya çok kolay bir şekilde ulaşabileceksiniz. Hem sitenize gelen kullanıcı sayıları artacak hem de bir çok profil ve sayfada paylaşımlar yapılacağı için Google nezlinde değerli bir site olarak görüleceksiniz.

Soru 7: Hangi sitelerden bahsediyorsunuz bu noktayı biraz daha açabilir misiniz ? Yüzlerce sosyal paylaşım siteleri var bunlar arasında önemli olanlar hangileri sizler için ?

SEO Uzmanı: Herkes ilk olarak Facebook ve Twitter olarak cevaplar bu soruyu. Ama gerçekten SEO çalışmaları içerisinde yer alanların ilk cevabı tabi ki Google Plus olacaktır. Sıralama yapmamı ve benim hangi sitelere çok önem verdiğimi öğrenmek isterseniz eğer: Google+, Facebook, Twitter, Instagram (sektöre göre değişebilir), Tumblr, Pinterest, Youtube, Dailymotion olarak cevaplayabilirim. herhangi bir e-ticaret sitesi üzerine çalışmalar yapmasam da kurumsal sitelerimiz için bu paylaşım sitelerini kullanıyorum. Geri dönüşümleri başta olmak üzere aram motoru optimizasyonuna da oldukça fazla katkısı olduğunu söyleyebilirim. Bu arada zamanı olanlar için forum siteleri, sektörüne benzer siteler, blog siteleri ve aynı zamanda yer alınabiliyorsa haber sitelerinde de siteleri ve ürünleri hakkında bilgi paylaşımları yapmalarını önerebilirim. Yine sizler sormadan cevaplayayım yaklaşık olarak %10-%20 civarında bir katkısı bulunmaktadır sosyal paylaşım sitelerinin. Doğru bir şekilde yapıldığında ise bu oran daha fazla olabilmektedir.

Soru 8: Geçende bir arkadaşım tasarımın önemli olduğunu söylemişti. Sizce tasarım bir sitenin SEO'sunu etkiler mi ? Google buna dikkat ediyor mu ?

SEO Uzmanı: Öncelikle şunu söyleyeyim Google sizin sitenizi grafik ara birimi olmayan komut satırı tabanını baz alan bir tarayıcı olan Lynx'i kullanarak inceler. Yani tasarımınızı incelemez. Ancak tabi ki de bir sitenin tasarımı o sitenin SEO çalışmalarını önemli bir ölçüde etkiler.

e-ticaret sitelerinde seo

Soru 9: Sanırım bu noktada kafanız karıştı. Hem Google'un tasarımınızı incelemediğini söylediniz hem de çok etkiler SEO'yu dediniz. Bu soruyu tekrar sorunun tekrar cevaplanmasını istiyorum.

SEO Uzmanı: Biraz önce söylediklerimin arkasında duruyorum ve bir tasarımın sitenin SEO'sunu nasıl etkilediğini sizlere küçük bir örnekle anlatayım. Bir site düşünün. Kaliteli bir tasarımı aynı zamanda istediğiniz her şey elinizin altında olsun. Farklı tasarım ve görseller ile sizleri hayran bıraksın. Diğer ürünler hakkında ilgi uyandırsın. Bir ürününün bir çok resmi olsun ve hepsini incelemeniz gerektirdiğini size düşündürsün. Yorum alanları yıldızlı ve aynı zamanda merak uyandıran cinste olsun. Bu sitede ne kadar süre kalırdınız ? El hareketinizden dakikalarca olduğunu anlayabiliyorum. Şu anda da başınızı sallamanızdan. Bakın bir sitenin tasarımı ne kadar ilgi çekici ve kaliteli olursa kullanıcı o kadar fazla sitenizde kalır. Google'un da en dikkat ettiği algoritmalardan bir tanesi budur. Bir sitede ne kadar fazla kalınırsa o site Google nezlinde kullanıcıların istediği site olarak görülmekte ve bu sebeple SEO'ya büyük katkılar sağlamaktadır. Tüm bunlarla birlikte profesyonel bir tasarıma sahip olan siteler tekrar tekrar ziyaret edilirler. Örnek vermek gerekirse Negrafik'de bulunan tasarımcı arkadaşlarımız tarafından yapılan http://www.poyrazkartus.com/ ve http://www.papiruskirtasiye.com/ sitelerinin tasarımlarını oldukça beğeniyorum ve bu tasarımların ilgili sitelerin SEO'suna oldukça fazla katkısı olduğunu söylebilirim. Örnek olarak burada o siteleri paylaşmam bile artı bir değer katmaktadır.

Soru 10: Önce ürün sayfalarında SEO, ardından sosyal paylaşım siteleri, ve son olarak da tasarımların şıklığından bahsettiniz. Bunlara ek olarak e-ticaret sitelerinde hangi çalışmaların yapılması gerekir anlatır mısınız ?

SEO Uzmanı: Ürün karşılaştırma ve kıyaslama sitelerinde kesinlikle yer almalıdır e-ticaret siteleri. Bu sitelerde yer almak satışları arttırıcı bir etkiye sahiptir. Belirli bir ücret karşılığında bu sitelerde yer alınır. Satışların yanı sıra potansiyel alıcıların siteye çekilmesini sağlarlar. Siteye gelen kullanıcılar direk ürün alım odaklı oldukları için bizlerin tabiri ile pozitif kullanıcılardır. Yani sitenin SEO'sunuetkileyecek olan kullanıcılar olacaklardır. Reklam olmayacaksa özellikle Efiyat, Cimri, N11, GittiGidiyor gibi sitelerde yer alınmasını tavsiye ederim.

Soru 11: SEO hakkında konuşabileceklerimiz bu kadar mı ? E-ticaret sitelerinden ne istiyor Google ?

SEO Uzmanı: Aslında bu röportajınızla yapılması gereken çalışmaları tam anlamı ile aktaramam sizlere. Ben direk olarak temelde yapılması gereken ve arama motoru optimizasyonunu etkileyen çalışmalardan bahsettim sizlere. Bu anlatılanların yeterliliği işletme sahiplerinin satış hayallerine göre değişebilmektedir. Ama belirtmek isterim ki yapılacak her doğru reklam çalışmasının da arama motoru optimizasyonuna artı etkileri bulunmaktadır.

Soru 12: Aslında sormak istediğim sorular arasındaydı ve unutmuştum. Sizler hatırlattığınız için teşekkür ederim. Yukarı anlatıların bir çoğu ücretsiz çalışmalardı. Peki ücret ayırarak bir sitenin SEO çalışması tam anlamı ile istenilen noktaya getirilebilir mi ?

SEO Uzmanı: Ücret iki şekilde ayrılabilir. Birincisinden başlayayım. Bütün bu anlatılanları yapmak için zamanınız yoktur ama bütçe ayırabilecek durumdasınızdır. Bu durumda yapılacak şey oldukça basittir. Profesyonel birer SEO, SEM ve SMO uzmanı ile birlikte çalışmasınızı tavsiye ederim. Arama motoru optimizasyonu, arama motoru reklamcılığı ve aynı zamanda sosyal medya optimizasyonu konularında profesyoneller ile birlikte çalışın. Tabi bütçe ayırabilecek durumda iseniz. Eğer değilseniz yukarıdaki anlatmış olduğumuz çalışmaları sizler yapmaya başlayın. Zaten zamanla bir çok konunun takibi olacak ve sitenize göstermiş olduğunuz ilgiden dolayı sizlerde birer SEO uzmanı adayı olacaksınız. Tabi bu süreç içerisinde bir çok sıkıntı ile (sitenizin spama düşmesi, zararlı link kullanıldığı için indekslerin silinmesi gibi) karşı karşıya kalabileceksiniz.

E-ticaret Uzmanı: SEO uzmanımızın dediklerine tamamen katılıyorum. E-ticaret paketi satın alan işletmeler yukarıda anlatılan çalışmaları yaptıklarında oldukça verimli dönüşleri oluyor. Hem bizlere hem de kendilerine. Google e-ticaret sitelerinden ne ister sorusuna verilen cevapların yanı sıra sadece şunları söyleyebilirim. Sitenizi güncel tutun, kampanyalar oluşturun, kullanıcıları sitenize getirin ve profesyonel bir tasarımla onların sitenizde kalmasını sağlayın. Birde Google güncellemelerini takip edin.

Soru 13: Google güncellemelerini nereden takip edebiliriz. Google direk olarak metin mi yayınlıyor ? Nerelerde konuşuluyor bu konu ? Mesela en son güncellemeyi ne zaman yaptı nasıl öğrenebiliriz ?

SEO Uzmanı: Google'a Google güncellemeleri neler yazdığınızda başta Google'un siteleri olmak üzere forumlarda ve SEO ile ilgili araştırmalar yapan SEO uzmanlarının sitelerinde incelemelerde bulunun. Doğaçlama bir şekilde bu sorununuzun cevabını alacaksınız. En basit olarak Matt Cutts'ın sosyal medya hesaplarını ve blog sitesini takip edin.

Soru 14: Google'u Google'a sorun diyorsunuz. Peki sizlere bir sorum daha olacak. Belki SEO ile ilgili değil ancak ücret ayrılarak alınması gereken reklam çeşitleri arasında en önemlisi hangisidir sizler için ?

SEO Uzmanı: SEM üzerine de sahip olmuş olduğum tecrübeler sayesinde bu sorunun cevabına direk olarak Ürün Listeleme Reklamları diyebilirim. Kullanıcı davranışları, sitelere gelen kullanıcı sayısı ve sitede kalma süreleri başta olmak üzere geri dönüşüm oranlarının şu anda en fazla olduğu reklam çeşididir. Bu konu hakkında detaylı bilgi sahibi olabilmek için Ürün Listeleme Reklamları konu başlığında yazdığım makaleyi okumanızı tavsiye ederim. Bu arada biraz önce sormuş olduğunuz sorunun ikincisi de buydu aslında. Google adwords başta olmak üzere farklı kanallara bütçeler ayrılması.

Soru 15: Röportajı bitirmeden önce bir soru sormak istiyorum sizlere. Biraz özel olacak ama bir SEO uzmanı ne yapar ya da ne yapmalıdır. Özellikle e-ticaret site sahipleri bunu bilmek istiyorlar. SEO alanında çalışma yaptırmak isteyenler ya da buna ilgi duyanların en çok merak ettiği şey sizin sektörünüzde bulunanların hayatı.

SEO Uzmanı: Sanırım makale olarak yazılacak bu röportaj. Umarım buraya kadar herkes okumuştur. Çünkü yararlı bir makale. Benim hayatıma gelince bu cümlelerimle paralel. Google olmak üzere bütün SEO uzmanlarının paylaşmış oldukları makaleleri okurum. Bir SEO uzmanını gerçekten başarılı kılan şey sektör bazlı diğer uzmanların çalışmalarını takip etmek, başarılı buldukları yönlerini deneyerek sitelerine uygulamaktır. Örnek olarak şu anda Google'da ilk sayfada yer alan rakip firmaların SEO uzmanlarının bütün çalışmalarını adım adım takip ediyorum. Yararlı ne varsa alıyor ve sitelerimize uyguluyorum. Elimde bulunan diğer bütün sitelerimde denemeler yapıyorum.

Hayatıma gelince. Uyku saatlerim maalesef sizlerden çok farklı. Özellikle 03.00-06.00 arasında çalışma yapmaya özen gösteriyorum. Herkes uyurken Google'a birilerinin çalıştığını gösteriyorum. Tabi ki bununda SEO çalışmalarına çok büyük katkıları var. Her SEO uzmanında olduğu gibi kendime özgü taktikler buluyorum. Google'un yapmış olduğu güncellemeleri sürekli takip ediyor, denemelerini öncelikle ana sitelerimiz dışında yapıyorum. İlgi çekici ve bütün kurallara uyumlu bir şekilde makaleler yazıyorum. SEO'nun yanında sosyal medya optimizasyonu ve arama motoru reklamcılığı çalışmalarını paralel olarak yönetiyorum. Kısaca özetlemek gerekirse bu sektörde en değerli olan Google'un tavsiyelerine uyuyorum.

Paylaş

Facebookta Paylaş Tweetle